‹›

نکات فرهنگی، آموزشی وتربیتی

نکات ومطالب تازه علمی ازتمام نقاط جهان

نکات فرهنگی، آموزشی وتربیتی

نکات ومطالب تازه علمی ازتمام نقاط جهان

نکات فرهنگی، آموزشی وتربیتی
من محمد طاها حقیر سعی می کنم تابا گذاشتن مطالبی فرهنگی وعلمی در وبلاگ نسیم دانش رضایت شماراجلب کنم وامید وارم شما عزیزان هم ازمن حمایت کنید واین وبلاگ را همگی با یاری هم بسازیم

۱۲علامت برای اینکه باهوش هستید

چهارشنبه, ۸ فروردين ۱۳۹۷، ۰۱:۴۳ ب.ظ

 

برخی از ویژگی‌ها یا مهارت‌های فردی ممکن است بیخود یا منفی تلقی شوند اما در واقع سطح بالای فعالیت مغزی فرد هستند. دست کم دانشمندان که اینطور فکر می‌کنند! حالا این ویژگی‌ها و مهارت‌ها کدامند؟ در این مطلب همراه ما باشید تا لیستی از علائمی را که به گفته‌ی محققان نشان از هوش بالای شما دارند برای‌تان رو کنیم.

نشاندهنده‌ی

 

1. چپ دست هستید (یا دو سو توان هستید) 

دانشمندان آزمایشاتی روی گروهی از چپ دست‌ها و راست‌ دست‌ها انجام دادند و یافته‌ها نشان داد افراد چپ دست مثلا در ترکیب دو شی‌ء به روشی جدید و تشکیل یک شی‌ء سوم مهارت بیشتری دارند. دانشمندان چپ دستی را با طرز تفکر دگرسان (متفاوت) ربط دادند؛ نوعی خلاقیت که به خلق ایده‌های جدید کمک می‌کند. همین را می‌شود در مورد افراد دو سو توان نیز گفت؛ افرادی که توان استفاده از هر دو دست در آنها یکسان است. پس اگر شما راست دست هستید، سعی کنید بعضی از کارها را با دست چپ‌تان انجام دهید و برعکس. این تمرین‌ها بخش‌های کاملا رشد نکرده‌ی مغز را فعال می‌کنند.

  

2. اغلب در مورد جزئی‌ترین چیزها هم نگرانید 

دانشمندان در مطالعه‌ای از 126 دانش آموز دوره‌ی ابتدایی خواستند به پرسشنامه‌هایی در مورد اینکه معمولا چقدر در مورد مسائل احساس نگرانی می‌کنند، به شایعه‌ها توجه می‌کنند و یا به چیزهای ناراحت کنند فکر می‌کنند جواب بدهند. معلوم شد بچه‌هایی که بیشتر از بقیه نگرانی و اضطراب داشتند، در تست هوش غیر کلامی امتیازات بیشتری کسب کردند. دانشمندان این یافته‌ها را ناشی از این حقیقت می‌دانند که آنهایی که همیشه نگران و دلواپس هستند، بیشتر تمایل دارند که کارها را بهتر و درست‌تر انجام بدهند.

 

3. عاشق خنده و شوخی هستید 

یک مطالعه‌ی جالب در دانشگاه مکزیک انجام شد که در آن 400 دانش آموز تست‌هایی در مورد توانایی‌های‌شان در بحث کردن روی موضوعاتی خاص دادند. بعد از انجام تست، از دانش آموزان خواسته شد برای تصاویری از کارتون‌ها، کپشن‌هایی انتخاب کنند. این کپشن‌ها توسط معیارهایی ارزیابی شدند و معلوم شد 86 درصد از دانش آموزان باهوش‌تر که در بالاترین امتیازها را در تست گرفته بودند، خنده‌دارترین کپشن‌ها را برای تصاویر انتخاب کردند. بعدا تحقیق مشابهی روی کمدین‌ها انجام شد و تمامی آنها در تست هوش کلامی امتیازهای متوسط به بالا کسب کردند. به گفته‌ی دانشمندان، حس شوخ طبعی بر توانایی‌های هوشی تاثیر گذاشته و مغز و سیستم عصبی را در شرایط خوبی قرار می‌دهد و ما را باهوش‌تر می‌کند!

 

4. زیادی کنجکاو هستید 

دانشمندان دانشگاه روانشناسی لندن می‌گویند: احتمال اینکه یک کودک فضول و کنجکاو، بر خلاف کودکی که چنین ویژگی ندارد، بعدها در زندگی‌اش یک مخترع شود بسیار بیشتر است. سرپرست این تحقیقات توضیح می‌دهد که چگونه کنجکاوی و یک «ذهن گرسنه» ما را باهوش‌تر می‌کند: کنجکاوی باعث می‌شود کودک به علم و هنر به عنوان ابزارهایی از درک و شناخت و ابراز وجود علاقه‌مندتر شود. 

 

در یک تحقیق، دانشمندان 6000 نفر را که طی 50 سال گذشته متولد شده بودند مورد مشاهده قرار دادند. آنها درافتند بچه‌های 11 ساله‌ای که در تست IQ نمرات بالایی گرفته بودند، کنجکاوتر بوده و نسبت به تجربیات جدید در سالهای بعدی زندگی، پذیراتر پ مشتاق‌تر بودند.

 

5. ژن جغد شب دارید 

اگر مثل جغد شب‌ها بیدار می‌مانید، احتمال اینکه هوش شما بالاتر از حد معمول باشد زیاد است. دانشمندان علت این نظریه را اینگونه توضیح می‌دهند که فعالیت مغز فرد باهوش آنقدر زیاد است که بیوریتم‌های عادی روزانه را مدام به چالش می‌کشد. در مطالعه‌ای، ارتباط میان هوش و عادات خواب هزاران فرد جوان مورد بررسی قرار گرفت و معلوم شد اکثر افراد باهوش عاشق بیدار ماندن تا دیروقت بودند، هم در طول هفته و هم آخر هفته‌ها. تحقیقات مشابه دیگر نیز همین یافته‌ها را ارائه دادند.

 

خصوصیت افراد باهوش

آنهایی که همیشه نگرانند، بیشتر تمایل دارند که کارها را بهتر و درست‌تر انجام بدهند‎

 

6. تاثیر پذیرید و خیلی راحت حواس‌تان پرت می‌شود 

اگر معمولا با نوتیفیکیشن‌های شبکه‌های مجازی و ...، و یا حتی حین صحبت حواس‌تان پرت می‌شود، احتمالا باهوش‌تر از بقیه هستید. طبق مطالعه‌ای جدید، متمرکز و حواس جمع ماندن هر چقدر که برای شما دشوارتر باشد، یعنی شما باهوش‌ترید. دانشمندان توضیح می دهند تحت کنترل درآوردن سطح بالای فعالیت‌های مغزی کار سختی است.

 

7. زیاد راه می‌روید 

دانشمندان آمریکایی طبق یک مطالعه‌ی آماری دریافتند افرادی که زیاد راه می‌روند و از وسایل حمل و نقل استفاده‌ی چندانی نمی‌کنند نسبت به بقیه باهوش‌ترند.

 

8. می‌دانید که هنوز چیزهای زیادی هست که نمی‌دانید! 

اثر دانینگ کروگر (The Dunning-Kruger effect)، نتیجه‌ی مطالعه‌ای از جاستین کروگر و دیوید دانینگ است که در علم روانشناسی اجتماعی الگو شده است. نتیجه‌ی این مطالعه این است: فرد هر چه باهوش‌تر باشد، تردید بیشتری نسبت به توانایی‌های ادراکی و شناختی خود دارد. به عبارتی دیگر، افراد باهوش از گفتن «نمی‌دانم» نمی‌ترسند. اگر چیزی را ندانند می‌توانند به دنبالش بروند و چیز جدیدی یاد بگیرند. برای همین است که این افراد همیشه پرسش‌هایی در سرشان می‌چرخد و از سوال کردن هم واهمه‌ای ندارند.

 

9. مهارت خود کنترلی خوبی دارید 

افراد باهوش می‌توانند هیجانات ناگهانی خود را کنترل کنند و در مهار احساسات خود ماهرند. همچنین پیش از آنکه دست به کاری بزنند، به عواقب آن فکر می‌کنند. یک مطالعه‌ی معروف اینچنین بود: از افراد خواسته شد بین دو گزینه یکی را انتخاب کنند: فورا پول کمتری به دست بیاورند یا اینکه در طول سال پول بیشتری به دست بیاورند. نتایج نشان داد افرادی که پول بیشتر اما دیرتر را انتخاب کرده بودند (به عبارتی دیگر خود کنترلی بیشتری داشتند) در تست‌های گوناگون امتیازات بیشتری کسب کرده و در زندگی به موفقیت‌های بیشتری رسیده بودند.

 

10. معمولا امروز و فردا می‌کنید 

طبق نظر دانشمندان آنهایی که به راحتی بهانه جور می‌کنند تا از انجام کاری طفره بروند، باهوش‌ترند. بیشتر افراد باهوش تمایل دارند کارهای خود را به تعویق بیندازند و این ویژگی در بسیاری از دانشمندان معروف دیده می‌شود. مثلا آدام گرانت، نویسنده‌ی آمریکایی می‌گوید، امروز و فردا کردن کلید نوآوری است! استیو جابز نیز به طور استراتژیک از طفره رفتن استفاده می‌کرد! او با رفتن سراغ کارهای کاملا متفاوت و این پا و آن پا کردن، اجازه می‌داد مغزش استراحت کند!

 

11. مدام ذره ذره چیزهایی می‌خورید 

معروف است که جویدن آدامس، فعالیت و تمرکز مغز را بالا می‌برد، اما متاسفانه فقط به مدت 20 دقیقه! اما دانشمندان اخیرا دریافتند افراد باهوش عادت دارند مدام چیزی مزه مزه کنند. به گفته‌ی خودشان وقتی چیزی می‌جوند، مغزشان آمادگی تامل و تجزیه و تحلیل را پیدا می‌کند!

 

12. در طول روز گهگاه چرت می‌زنید 

می‌گویند لئوناردو داوینچی، خواب چند فازی داشت. او هر چهار ساعت، 20 تا 30 دقیقه می‌خوابید. چرا او این کار را می‌کرد؟ مغز افراد باهوش به سختی کار می‌کند و زود هم خسته می‌شود اما سریع‌تر هم شارژ می‌شود. برای رفع خستگی و نگاه به مسائل با دیدی تازه‌تر، شما باید مغزتان را مجددا شارژ کنید، برای همین دست کم 20 دقیقه چرت می‌زنید.

 

منبع: برترین ها

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۱/۰۸
محمد طاها حقیرابراهیم ابادی

نظرات  (۱)

چه جالب !

خوش به حال چپ دست ها !!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی