‹›

نکات فرهنگی، آموزشی وتربیتی

نکات ومطالب تازه علمی ازتمام نقاط جهان

نکات فرهنگی، آموزشی وتربیتی

نکات ومطالب تازه علمی ازتمام نقاط جهان

نکات فرهنگی، آموزشی وتربیتی
من محمد طاها حقیر سعی می کنم تابا گذاشتن مطالبی فرهنگی وعلمی در وبلاگ نسیم دانش رضایت شماراجلب کنم وامید وارم شما عزیزان هم ازمن حمایت کنید واین وبلاگ را همگی با یاری هم بسازیم

چگونه دوست داشتنی شویم؟

شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۱۴ ب.ظ

دوست داشتنی شدن چیزی است که هیچ کس نمی تواند ادعا کند به دنبال آن نیست یا دستکم در یک برهه زمانی در پی آن نبوده است. اگر چه این دستیابی به چنین چیزی در ظاهر کار سختی به نظر می رسد اما باید بدانید که دستیابی به محبوبیت اصلاً آن طور که فکر می کنید سخت نیست.

 

مطالعات بسیاری در مورد این که چه ویژگی ها و رفتارهایی افراد را دوست داشتنی خواهد کرد انجام گرفته و راهکارهایی را نیز در این مورد ارائه داده اند که شاید کاملاً بی ربط به نظر برسند. در ادامه ی این مطلب می خواهیم شما را با برخی از روش های ساده اما شگفت انگیز و موثر دوست داشتنی شدن در چشم همکاران و اطرافیان آشنا کنیم که در صورت اجرا و بدون این که کلمه ای به زبان بیاورید شما را محبوب همه خواهند کرد.

 

۱- کاری کنید که اشخاص مورد نظرتان گرما را در دستانشان حس کنند

یک مقاله ی پراستناد در سال ۲۰۰۸، ادعا می کند که گرمای فیزیکی با مفاهیم مربوط به گرمای روابط بین اشخاص در ارتباط است. در مطالعه ی کوچکی که در این مقاله آمده، از ۴۱ دانشجو خواسته شد که یک فنجان قوه داغ یا یک فنجان قهوه سرد را در دست گرفته و همزمان از آن ها خواسته شد که توصیفاتی در مورد ویژگی های شخصیتی یک فرد فرضی را خوانده و در بخش های مختلفی از جمله گرمی این ویژگی ها را رده بندی نمایند.

 

در کمال ناباوری مشاهده شد دانشجویانی که قهوه داغ را در دست گرفته بودند نسبت به کسانی که فنجان قهوه سرد را در دست داشتند نمرات بهتری در زمینه گرمای شخصیتی به شخصیت فرضی داده بودند در حالی که در مورد ویژگی های دیگر نتایج رده بندی ها در دو گروه کاملاً یکسان بود. در این مقاله چنین آمده است:” تجربه گرمای فیزیکی به تنهایی می تواند ادراکات یک فرد و رفتاری فرضی منتج شده از ان نسبت به دیگران را تحت تاثیر قرار دهد بدون این که خود از چنین تاثیری آگاه باشد”.

 

۲- تُن صدای خود را بالاتر ببرید  

بله شما باهوشید و ما کمی اغراق کردیم زیرا برخلاف چیزی که گفته بودیم در این مورد باید چیزی به زبان بیاورید تا دیگران را به خود جلب کنید! اما این ترفند بیشتر در مورد نحوه گفتن یک چیز است تا خود آن چیز. مقاله ای که در سال ۲۰۱۴ در یک مجله معتبر بین المللی چاپ شده نشان می دهد که مردان و زنانی که با تُن صدای بلندتری صحبت می کند دوست داشتنی تر و قابل اطمینان تر از دیگران تصور خواهند شد.

 

در تحقیقی که با مشارکت ۳۲۰ فرد اهل اسکاتلند انجام شد، این افراد به ۶۴ صدا که واژه ی «سلام» را ادا می کردند گوش داده و سپس بر اساس صداهای آن ها به یک سری ویژگی های خاص در مورد شخص پشت آن صوت نمره دادند. در نهایت مشخص شد که بین نمراتی که به شخص پشت این صداها تعلق گرفته و تُن صدای او رابطه ی مستقیمی وجود داشته است.

 

۳- طبق مد لباس بپوشید

مطالعه ای مختصر در سال ۲۰۱۱ که در یک مجله روانشناسی معتبر به چاپ رسیده نشان می دهد که افراد برونگرا و کسانی که به خود متکی هستند دوست داشتنی تر هستند. در این مطالعه، ۷۳ دانشجوی تازه وارد آلمانی که هیچ شناختی از هم نداشتند به نوبت خود را به کل گروه معرفی کردند. این معرفی ها تنها چند ثانیه به طول می انجامید و باقی گروه پرسشنامه ای را بلافاصله در مورد او پر می کردند که سوالات مختلفی در مورد شخصی که خود را معرفی کرده بود در او وجود داشت از جمله ” این شخص از نظر شما تا چه اندازه دوست داشتنی است؟”. با بررسی بیشتر و عمیق تر نتایج مشخص شد که یکی از دلایل محبوبیت افراد برونگرا و دارای اعتماد به نفس بالا این است که ظاهرشان با مد روز مطابقت بیشتری دارد.

 

۴- خود را مطمئن و پر انرژی نشان دهید  

مطالعه مورد قبل همچنین نشان دارد که دوست داشتنی بودن و محبوبیت به "سرعت و انرژی حرکات بدنی افراد” و "اعتماد به نفس در انجام این حرکات بدنی” وابسته است. باید خاطرنشان کرد که "واقعی بودن محتوا” در معرفی اشخاص بسیار مهم بوده اما باید بدانید که سرنخ های غیرزبانی بیش از آن که شما فکر می کنید اهمیت دارند.

 

رمز محبوبیت نزد مردم

افرادی که با تُن صدای بلندتری صحبت می کنند دوست داشتنی تراز دیگران تصور خواهند شد‎

 

۵- از شخصیتی که همراه شماست تقلید کنید

این استراتژی که تقلید نام دارد در واقع بدین معناست که رفتار شخص مقابل را با ظرافت و دقت تمام تکرار کنید. وقتی با کسی صحبت می کنید باید سعی داشته باشید که حرکات بدن، ژست ها و حرکاتی که در صورت وی می بینید را تفلید کنید. در سال ۱۹۹۹، محققان دانشگاه نیویورک سیتی متوجه نوعی رفتار شدند که آن را «اثر آفتاب پرستی» نامیدند که در واقع زمانی رخ می دهد که افراد به صورت ناآگاهانه رفتارهای دیگران را تقلید می کنند. این تقلید کردن از رفتار دیگران دوست داشتنی شدن شما را تسریع و تسهیل خواهد نمود. محققان ۷۲ مرد و زن را در گروه های دو نفره با کار با یکدیگر واداشتند.

 

برخی از این افراد رفتار طرف مقابل خود را تقلید می کردند و محققان نیز همزمان از رابطه ای این دو به صورت مخفیانه فیلم می گرفتند. در انتهای مشارکت هر گروه دو نفره، محققان از آن ها خواستند که در مورد دوست داشتنی بودند طرف مقابلشان اظهار نظر کنند. در اکثر موارد کسانی که فرد روبرویشان رفتار آن ها را تقلید کرده بود او را شخصیت دوست داشتنی می دانستند.

 

۶- مدت زمان بیشتری را اطراف افرادی که می خواهید با آن ها دوست شوید بگذرانید  

تنها بر طبق اثر تماس داشتن، افراد به کسانی که می شناسند و با آن ها ارتباط داشته اند بیشتر جلب خواهند شد. تنها در یک مورد برای نشان دادن چنین تاثیری، روانشناسان دانشگاه پیتسبورگ چهار زن را به عنوان دانشجو در کلاس های روانشناسی دانشگاه قرار دادند. هر یک از این زنان دفعات متفاوتی در این کلاس های درس حاضر می شد. وقتی محققان عکس این ۴ زن را به ۱۳۰ دانشجو نشان دادند، آن ها علاقه بیشتری به زنانی که بیش از دیگران در کلاس های درس حاضر شده بودند نشان می دادند در حالی که کوچکترین تعاملی با آن ها نداشتند.

 

۷- هر از چندگاهی طرف صحبتتان را لمس کنید

تماس نیمه آگاهانه زمانی رخ می دهد که شما طرف مقابلتان را طوری به آرامی لمس می کنید که او اصلاً متوجه نمی شود بدنش توسط شما لمس شده است. از نمونه های ساده این کار می توان به ضربه آرام زدن به پشت شخص یا تنها دست گذاشتن روی آن یا لمس کردن بازوی آن ها اشاره کرد که باعث می شود در ارتباط با شما احساس گرما و صمیمیت بیشتری داشته باشند. در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۷ در فرانسه انجام گرفت، مردانی کنار خیابان قرار گرفته و با زنانی که رد می شدند صحبت می کردند. این مطالعه سه هفته به همین منوال ادامه داشت و ۱۲۰ زن جوان را شامل می شد.

 

نتایج نشان داد که مردانی که به آرامی دست زنان را لمس می کردند یا در کل صحبت می کردند در مقایسه با مردانی که تنها می ایستادند بیشتر می توانستند با زنان مورد مطالعه رابطه مکالمه ای برقرار کنند. محققان دانشگاه می سی سی پی و کالج رودز تاثیر تماس بین فردی را در مورد انعام دادن رستورانی مورد بررسی قرار دادند و از برخی از گارسن های زن خواستند که هنگام برگرداندن مابقی پول به طور مختصر دست یا شانه مشتریان را لمس کنند. نتایج نشان می داد گارسن هایی که بدن مشتریان خود را لمس می کردند بسیار بیشتر از دیگر گارسن ها از مشتریان خود انعام دریافت می کردند.

 

۸- لبخند بزنید  

در مطالعه ای که در دانشگاه وایومینگ صورت گرفت، نزدیک به ۱۰۰ دختر دانشجو به عکس هایی از دیگر دختران در چهار حالت مختلف نگاه کردند:  خندیدن در حالت بدن باز، لبخند در حالت بدن بسته،نخندیدن در حالت بدن باز و نخندیدن در حالت بدن بسته. نتایج نشان می داد که زنانی که لبخند به لب داشتند بدون توجه به حالت بدنشان بیش از دیگر عکس ها دوست داشتنی توصیف می شدند. اخیراً نیز محققان دانشگاه های استنفورد و دویسبورگ-اسن دریافته اند دانشجویانی که از طریق آواتارها با هم تعامل برقرار می کنند زمانی که آن آواتار لبخند بیشتری بر لب داشته باشد احساس مثبت بیشتری نسبت به آن رابطه خواهند داشت. مطالعه ای دیگر نشان داده که لبخند زدن در اولین رویارویی با یک فرد، شانس این که شما را بعداً به یاد بیاورد بیشتر خواهد بود.

 

۹- بگذارید دیگران در مورد خودشان صحبت کنند

محققان دانشگاه هاروارد اخیراً کشف کرده اند که صحبت کردن در مورد خود می تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد درست همان اتفاقی که در مورد پول و غذا رخ می دهد. به عبارت دیگر وقتی که گوش دهنده ی خوبی باشید اطرافیان بیشتر به سمت شما جلب خواهند شد و شما را دوست خواهند داشت. در مطالعه ای تعدادی از افراد در داخل یک دستگاه ام آر آی قرار گرفته و به سوالاتی در مورد باورهای خود یا دیگران پاسخ دادند. از این افراد خواسته شده بود که یکی از دوستان و اعضای خانواده خود را به همراه داشته باشند که در طول مدت انجام آزمایش در کنار دستگاه قرار می گرفت. در برخی از موارد به شرکت کنندگان گفته می شد که پاسخ هایشان با افراد دیگر در میان گذاشته می شود و به برخی دیگر نیز گفته می شد که پاسخ هایشان کاملاً محرمانه باقی خواهند ماند.

  

نتایج تحقیق نشان داد زمانی که به افراد گفته می شود نظراتشان به دیگر افراد منتقل می شود  مناطق مغزی مربوط به جایزه دادن و انگیزش آن ها فعالیت بیشتری داشت. حتی در صورتی که این افراد در مورد خود صحبت کرده و می دانستند کسی به صحبت های آن ها گوش نمی دهد نیز فعالیت مغزی در این مناطق در حد بالایی قرار داشت. به عبارت دیگر، اجازه دادن به افراد برای بازگو کردن یکی دو داستان در مورد زندگی شان باعث می شود که آن ها احساس بسیار بهتری در مورد رابطه ی خود با شما داشته باشند.

 

منبع: برترینها

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۲۵

نظرات  (۱)

۲۶ آذر ۹۶ ، ۱۰:۰۷ علی رحمانی پور
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی